Tecrübeli Yiğido
halukgta Şuan
Son Aktivite: 09.08.2016 12:35
Üyelik Tarihi: 13.10.2011
Mesajlar: 304
Tecrübe Puanı: 533 
|
Cevap: Hadislerin Kur'ana arzı ve.....
Değerli din kardeşim, peygamberimizin hayatını araştıralım, bizlere ulaşan hadislerinden de faydalanalım ama tüm bilgileri Kur'ana arz edelim ve öyle yararlanalım. Buna kimse zaten karşı çıkamaz.
Benim karşı çıktığım, o kadar çok peygamberimizin adı kullanılarak dine nifak sokulmuş ki, bunları elde kur'an aklımızla temizleyelim.
Size küçük bir örnek vermek isterim. Peygamberimizin ölümünden sonra kısmen toplanan hadis sayısı 500 ü geçmiyormuş. peki bugün kaç tane olmuş biliyor musun? Milyonlarca, sayısını bile tam bilen yok. İşte bu yolla dinimizi yaşarsak, sizce bizim yolumuz nereye doğru gider?
Bir başka düşünmemiz gereken konuda, peygamberimizin sağlığında hadis yazımını yasaklaması konusudur. Bir kısım düşünce daha sonra izin verdiğini söylerler. Daha önce yasaklamasının nedenide, sözlerinin çarpıtılarak nakledildiğini görmesi üzerinedir. Sizce bunu gören peygamberimiz, daha sonra izin verirmi hadis nakline?
İzin verip vermeyeceğini dört halife devrinde, bu konuda yapılan çabalardan anlayabilirsiniz. Bakın peygamberimize en yakın olan bu insanlar nasıl mücadele etmiş hadis yazımı ve dağıtılması ile ilgili.
Hz. Ebu Bekir’in aldığı önlemler
Hz. Ebu Bekir, peygamberin vefatından sonra Müslümanları toplayarak şöyle demişti: “Sizler, Peygamberden hadis rivayet ediyorsunuz ve bu hadislerde ihtilafa düşüyorsunuz. Sizden sonrakiler ise daha fazla ihtilaf edecektir. Peygamberden hiçbir şey tahdis etmeyin. Size bir soru soran olursa, “Bilgimizle sizin aranızda Allah’ın kitabı var” deyin ve onun helal kıldığını helal, haram kıldığını haram kılın”
[Zehebi, “Teskiretu’l Huffaz, I, 2-3]
Hz. Ebu Bekir vefat ettiği gece bir hayli huzursuz olmuş ve uyuyamamış, bunun sebebini soran kızı Hz. Aişe’ye sebebinin hadisler olduğunu söylemiş, sabah olunca da evde mevcut olan bütün yazılı hadisleri getirtip yaktırmış.
[Zehebi, I, 5]
Ömer’ın aldığı önlemler
Hz. Ömer diğer şehirlerdeki sahabelere mektuplar yazarak ellerinde yazılı bulunan hadis mecmualarını yok etmelerini istedi.
[İbn Abdilberr, 108]
Hadisler Ömer döneminde çoğalmıştı. Ömer halktan beraberlerinde bulunan hadis sayfalarını getirmelerini istedi. Sonra bunların yakılmasını emrederek şunu söyledi: Kitap Ehli’nin Mişna’sı gibi Müslümanların Mişnası’dır bunlar.
[İbn Sad/Tabakat 5/140]
Hz. Ömer Irak’a yolcuğa giden arkadaşlarına şöyle demişti: “Siz öyle bir ülkeye gidiyorsunuz ki halkı arı uğultusu gibi Kur-an okur. Hadislerle onları meşgul etmeyiniz ve yollarını saptırmayınız.
[Hanbel, Kitabul Ilel 1/62-63]
Hz. Osman’ın aldığı önlemler
Hz. Osman çok hadis nakletmelerinden ötürü Ebu Hureyre’yi Devş dağlarına göndermekle, Kab’ı Kırede dağlarına göndermekle tehdit etmiştir.
[Tahzırul Havas 10b. ]
Hz. Ali’nin aldığı önlemler
Hz. Ali’den rivayet edildiğine göre o yanında yazılı sahifeler bulunan kimseleri, bunlara müracaat etmekten sakındırmış ve “Sizden önceki insanlar, Rabb’lerinin Kitabını terk ederek âlimlerinin sözlerine uydukları için helak olmuşlardır” demiştir.
[İbn Abdilberr, 108]
Hz. Ali minberden şu hutbeyi veriyordu: “Yanında hadis sayfaları bulunanlar gidip onları yoketsinler. Zira halkı helak eden olay, alimlerin naklettikleri hadislere uyarak Kuran’ı terk etmeleridir.”
İbn Abdülberr, Camiul Beyanil İlm
Bir gün Hz. Ali’ye gelirler ve “Halk hadislere dalmış.” derler. Hz. Ali sorar: “Gerçekten öyle mi?” “Evet” derler. Peygamber’den işittim ki gelecekte vuku bulabilecek bir fitneden söz ediyordu. “O fitneden kurtuluş nedir, nasıldır?” diye sordum. Resullullah dedi ki: “Kurtuluş Kuran’dadır. Çünkü sizden öncekilerin haberleri de, sizden sonrakilerin haberleri de, aranızdakilerin hükmü de ondadır. O gerçek ile yalanı birbirinden ayıran kesin bir hükümdür, şaka ve boş söz değildir. O’nu terk eden her zorbanın Allah boynunu kırar. Hidayeti, doğru yolu O’ndan başkasında arayanı Allah sapkınlığa düşürür.
4 Halife’nin dışında Peygamberimiz’i gören birçok değerli sahabe, gerek 4 Halife döneminde, gerekse 4 Halifeden sonra arkadaşlarının hadislere karşı takındıkları tavrı benimsemişlerdir. Bu konuda İbni Abbas ve Abdullah bin Mesud adlı meşhur sahabeleri görelim:
Şeddad, İbni Abbas’a “Hz. Peygamber bir şey bıraktı mı?” diye sordu. O da “Sadece Kuran’ın iki kapağı arasında olanları bıraktı.” cevabını verdi.
Buhari K. Fezailul Kuran 16; Müslim K. Fezailus Sahabe 30,31
Ebu Davud K. Fiten 1, Tırmizi K. Fiten 43
İbni Abbas hadis yazmayı yasaklar ve şöyle derdi: “Sizden önceki ümmetlerin sapmaları bu şekilde kitaplar vücuda getirmek yüzünden olmuştur.”
İbn Abdül Berr, Camiul Beyanil ilm 1/63-68
Abdullah bin Mesud elinde bir hadis sayfasıyla geldi. Sonra su isteyerek yazıları sildi, sayfanın yakılmasını emretti ve şunu söyledi: “Allah kime bir hadis sayfasının yerini bildirirse ve o da beni bundan haberdar ederse Allah’a yemin ederim ki, Hindistan’da dahi olsa o hadisi arar bulur ve yok ederdim.
Ebu Reyye, Muhammedi Sünnetinin Aydınlatılması s. 27
Hepimiz bu dünyada imtihandayız. Onun içindir ki en yüksek notu alan, elde Rabbin rehberi, en çok çalışarak, aklını kullanan olacaktır. Dilerim cümlemiz imtihanında geçerli notu alan, Rabbin halis kullarından oluruz. Doğru bilgiyi hiç kimse reddetmez. Yeter ki hakka batıl karışmasın.
Saygılarımla Haluk GÜMÜŞTABAK
|